Hi, Welcome to my blog, enjoy reading.
RSS

17 Eylül 2007 Pazartesi

Türkiye'nin Batıkları - HMS Majestic


HMS MAJESTIC

Majestic sınıfı zırhlı bir savaş gemisi olup Portsmouth Tersanelerinde Naval Construction & Armaments Co. of Barrow tarafından yapılmıştır. Görevine Aralık 1895’de Channel Squadron da başlamıştır. 1896’da Başamiral Lord Walter T Kerr ‘in bayrak gemisi oldu. Ağustos 1906’da Atlantik Filosuna atandı ancak Ekim 1906 da yedeğe alındı. Mayıs 1912’de Devonpart’daki 3.Ana Donanmaya katılmadan önce Chatham Tersanelerinde yeni telsiz ve ateşleme mekanizmaları takıldı. Haziran 1912’de HMS Victorious’la ufak bir çarpışma yaşadı. I.Dünya Savaşı çıktıktan sonra 7.Savaş Filosunda Ekim 1914 de göreve başladı. Kanadalı askerlerin transferine eskortluk yaptı ve Bulgaristan kıyılarının bombalanmasında görev yaptı. Çanakkale saldırısı planlanırken Churchill bu geminin yaşlı olduğunu ileri sürmüş, ancak Çanakkale`yi çok kolay geçip Istanbul`u da kolaylıkla ele geçireceğini savunan diğer rütbeliler, Majestik`i deniz filosuna almışlardı. 18 Mart 1915’de Çanakkale Operasyonunda görev yapmak üzere Çanakkale’ye gönderildi. Çanakkale’nin bombalanmasında görev yaptı ve 26 Mayıs da Amiral Nicholson’ın bayrak gemisi oldu. Ancak 24 saat içerisinde Gaba Tepe’yi bombalarken Alman U-boat 21 tarafından iki torpille vuruldu. 7 dakika içerisinde battı. Şans eseri sadece 40 kayıp verildi. HMS Majestic, Çanakkale Deniz Savaşları sırasında diğer donanma gemilerine destek olmak üzere A hattı, B hattı ve bunlara destek olan 6 savaş gemisine HMS Swiftsure ile arka yanlardan eşlik etmek üzere görevliydi. Ancak daha sonra bu savaşın denizden kazanılamayacağını anlayan İngiliz ve Fransız güçleri Kara savaşı’na başladılar. HMS Majestic bu çıkarma sonrasında karadaki askerlere donanmanın onları terk etmediğini göstermek ve manevi destek olmak amacıyla Morto koyunda demir atmıştı. Ancak biraz ilerisindeki Alman U-21 denizaltısında haberi yoktu. Uzun bir izlemeden sonra 27 Mayıs 1915’de saat 06:45 sularında U-21 kaptanı Otto Hersing tarafında Destroyerlerin ve torpil koruyucu ağların arasında atılan iki torpille batırıldı. İskele tarafına yatarak 7 dakikada battı ve 16 metreye oturdu. 27 Mayıs’da Cape Helles’in batı kumsalında demirliyken Çanakkale de iki hafta da torpille batırılan 3. savaş gemisi oldu. 40 asker öldü. 17 kasım’daki fırtınaya kadar geminin bir kısmı su üstünden görülebiliyordu. Bu batığa dalmak için Sahil Güvenlik'den izin almak gerekir. Bölge gelibolu yarımadasının en ucunda olduğu için çok fazla dalga ve akıntı söz konusudur. Dalış esnasında bunlara dikkat etmek ciddi bir riski engeller. Majestic kıyıya dik bir vaziyette battığından burnu 18 metredeyken kıçı 29 metrelerdedir. Dalışın ilk 7,8 metresinde buddynizin bile yüzünü görmeniz mümkün olmayabilir. Ancak bu derinliği geçtikten sonra kristal bir tabaka ve güzel bir görüş mesafesi sizi beklemektedir. Su sıcaklığı bir anda 5 ila 10 derece arasında değişebilir. Ne yazık ki günümüze kadar bu geminin batığı dalgıçlar tarafından korunmamış ve birçok değerli eşya batıkdan alınmıştır. Buna rağmen Türkiye sularında muhakkak dalınması gereken bir batıktır. Orta bölümünde toplarının bulunduğu bölüm hala sağlamdır ve burada patlamamış top mermileri mevcuttur. Mümkünse batığa iki dalış yapmak gayet büyük olan gemiyi gezmek için belki yeterli olabilir.


Engine Room Ratings on Board the Majestic in 1896








Hiç yorum yok: