Hi, Welcome to my blog, enjoy reading.
RSS

16 Eylül 2007 Pazar

Zwartboek - Kara Kitap

ZWARTBOEK - KARA KİTAP

Başrolllerini carice van houten (rachel/ellis), sebastian koch (ludwig müntze), thom hoffman (hans akkermans), halina reijn (ronnie), waldemar kobus (günther franken) ve derek de lint'in (gerben kuipers) paylaştığı, 2006 yapımı bir paul verhoeven filmi.

Film, 2006 hollanda en iyi film; en iyi yönetmen; en iyi kadın oyuncu, 2006 venedik giornate degli autori'de en iyi uluslararası film ödüllerini almış almıştır.

Çok genel anlamda filmde yahudi bir şarkıcı kızın nazi işgali altındaki Hollanda'da başından geçenler anlatılıyor. Bu sefer çok kanlı bıçaklı savaş sahneleri yok, savaşa bakış biraz daha yumuşatılmış. Ama tabi savaş savaştır. İçiniz ezilerek ve belki şu zamana kadar o döneme ait bildiklerini hatırlayıp kendinize sorular sorarak izleyeceksiniz bu filmi.


* Spoiler: Son sahnesinde savaşlar hiç bitmeyecek mi denmek istenmiştir yoksa yahudiler asla rahat edemeyecekler mesajı verilmiştir orayı tam anlayamadık.

http://www.zwartboekdefilm.nl/

***

If anything can be said about this unlikely (for anyone except Verhoeven) hybrid of Schindler’s List and Showgirls, it’s that he really knows how to keep the audience captive in its unrelenting narrative momentum. The story has as many sinuous curves as its lead, Carice Van Houten, who plays a Dutch Jew in hiding during WWII until she’s eventually recruited by the resistance to seduce and spy on the head Nazi. Few directors like Verhoeven are able to exploit sex and violence for its audience-grabbing visceral effects while gradually developing a moral inquiry towards them, one that is thoroughly unsentimental but resilient. Characters cuss, screw and kill with such cartoonish vigor that it stretches credulity even as it wows and zows — but the film’s perfect casting, starting with van Houten and her flamethrower dyed-blonde locks, wins the day. The last half hour goes way off the rails with a few plot-twists and triple-crossings too many, to the point that it obfuscates more than illuminates the complex relationships between the Nazis, Dutch and Jews.

***








Hiç yorum yok: